Motordetailing, meer dan alleen wassen….
De motor wassen en beschermen is net zo belangrijk als het rijden en onderhoud.
Door regelmatig de motor te wassen haal je al het vuil van de lak, velgen en evt chroomdelen. Deze zullen langer mooi blijven en glanzen. Ook roest en vuil krijgen geen kans om zich te hechten en zo schade aan te richten.Na het gebruik van de juiste producten is de motor weer als nieuw.
Ik heb gebruikgemaakt van de producten van LARS.
Voor we stap voor stap doornemen hoe we de lak gaan behandelen, zijn er een paar aandachtspunten. Namelijk : zorg dat de motor afgekoeld of koud is, niets is vervelender dan je handen te verbranden aan een hete motor of uitlaat. Maak gebruik van schaduw, in de zon werken de producten namelijk niet optimaal en ga je watervlekken zien. Daarnaast heeft glanslak een andere behandeling nodig dan matte lak. We beginnen eerst met de behandeling voor de glanslak, daarna zullen we ook de behandeling voor matte lak doornemen.
Stap 1
Spoel de motor af met een tuinslang of hogedrukreiniger, dit zorgt ervoor dat de stofdeeltjes van de lak afspoelen, een voordeel is dat je hierna minder product aan hoeft te brengen. Wees wel voorzichtig met de hogedrukreiniger en houdt voldoende afstand, spuit niet direct in de filters, keerringen of electronica ondanks dat deze waterdicht zijn kunnen de rubbers wel beschadigen.
Stap 2
Begin met de wielen en evt ketting, hier zit het meeste vuil op zoals remstof en kettingsmeer.
Spray de velgen in met LARS PH Neutral Wheelcleaner, laat het product een paar minuten inwerken, je zult zien dat hierbij een paarse kleur ontstaat. Remstof en ijzerdeeltjes zullen loslaten van de velg, bij ernstige vervuiling kan je gebruikmaken van een velgenborstel. Spoel de velgen daarna goed af.
Een voordeel van de LARS PH Neutral: het beschadigt de lak niet, hierover later meer. Spray de banden in met een APC of bandencleaner zoals LARS tyre&rubber cleaner en schrob met een velgenborstel het vuil van de band. Spoel de banden daarna goed af.
Stap 3
Nu de velgen schoon zijn is het tijd voor de rest van de motor.
Dit kan op 2 manieren of een combinatie hiervan.
Het meest efficiënte is om de motor in te spuiten met snowfoam. Dit kan met de hogedrukreiniger met een snowgun of met een handfoamer zoals de Axel foamer 2000. De LARS SNOWFOAM is hiervoor ideaal. Spuit de motor grondig in met de snowfoam en laat het er goed afdruipen. Indien nodig gebruik je hierbij een detailingsborsteltje om ook op de slecht bereikbare plekjes te komen, bijvoorbeeld tankdop en tellers. Na een aantal minuten spuit je de motor grondig af tot de snowfoam is verdwenen. Nu zijn alle oppervlakte zo goed als schoon en klaar om te behandelen.
Wil je echt het optimale resultaat gebruik dan een goede shampoo zoals LARS Shampoo, deze is speciaal ontwikkeld voor auto-/motorlakken, gebruik geen Dreft of allesreiniger! Wanneer er veel ijzerdeeltjes en remstof op de motor aanwezig zijn, kan je met LARS Wheelcleaner PH Neutral ook de panelen insprayen. De behandeling werkt het zelfde als bij het reinigen van de velg. Goed laten inwerken en daarna grondig afspoelen.
Voorkeur ligt bij 2 emmer methode dit werkt als volgt:
Emmer 1: Shampoo met schoon water.
Emmer 2: Schoon water om de washand en spons uit te spoelen.
Was de motor met een microvezelhandschoen was alle panelen van boven naar beneden. Als de velgen goed schoon zijn kan je deze nog met de shampoo meenemen. Spoel met regelmaat de washand uit zodat je niet opnieuw vuil aanbrengt op je motor of krasjes veroorzaakt. Hierna de motor weer grondig afspoelen.
Stap 4
Drogen, dit kan voor sommige motoren zoals cruisers een lastig werkje zijn maar gelukkig zijn er een aantal trucjes.
Allereerst neem een goeie microvezel droogdoek zoals de Workstuff beast drying towel haal deze over de oppervlaktes. Een compressor of bladblazer is een hele handige methode om water weg te blazen uit kiertjes, motorblok etc. Dit scheelt je een hoop tijd. Nu de motor goed droog is, kun je beginnen met het beschermen van de lak-/chroomdelen.
Stap 5
Deze stap is alleen nodig bij ernstige vervuiling, deze stap wordt kleien genoemd.
Met de LARS Claybar en LARS Claylube haal je al het vuil uit de poriën van de lak.
Spray de Claylube op de panelen en haal met heen en weer gaande beweging de klei over het oppervlak. Laat de claybar niet op de grond vallen, wanneer dit wel gebeurt is het product vervuild en verliest het zijn werking. Werk paneel voor paneel af, totdat je zonder weerstand over het oppervlak glijdt. Was de motor nogmaals met shampoo en spoel het goed af. De motor is nu echt helemaal schoon en er zit geen vuil meer in de lak.
Stap 6
Wanneer er kleine krasjes/swirls in de lak zitten dan kun je ervoor kiezen om te polijsten. Het is een hele klus maar het resultaat is echt verbluffend. Wat een mogelijkheid is een 1 step polish of een lakcleaner.
Zoals de LARS paintcleaner&coating. Deze bestaat voor zwarte/donkere lak of witte/lichte lak.
Neem een handpolijstpad en breng hier wat product aan op, verdeel het gelijkmatig over het paneel, doe dit in cirkelvormige bewegingen. Verwijder overtollig product met een microvezeldoek.
Stap 7
Beschermen en shinen.
Nu de lak schoon is, wordt het tijd om te waxen.
Dit kan op verschillende manieren; een harde wax, vloeibare wax, spraywax maar er zijn ook verschillende coatings op de markt waaronder glascoating. Persoonlijk kies ik altijd voor een goede carnubawax zoals LARS GOLDWAX voor ultieme bescherming en glans. Neem een waxpad en wrijf de wax in cirkelbeweging op het paneel, breng het dun en gelijkmatig aan. Wacht tot het product een witte waas heeft en niet meer vettig is, dit kun je testen door er zachtjes met je vinger een lijntje te maken.
Verwijder de restlaag met een goede zachte microvezeldoek en de motor is helemaal beschermd en glanzend.
Een nadeel van de carnubawax is dat het niet op plastic delen kan gebruikt worden. Denk hierbij aan tellers, binnenkant van de kuipdelen etc. Een andere manier is de LARS Spraywax. Dit product werkt perfect, heeft een fantastische glans en beschermt de lak optimaal. De spraywax spray je over de motor, klein beetje is genoeg en wrijf met een microvezeldoek alles na.
Nog niet “Shiny” genoeg?
Gebruik dan LARS Quickdetailer voor de finishing touch. Spray het product op de motor en wrijf het na met een microvezeldoek, de motor heeft een fantastische wetlook en nog meer bescherming.
Stap 7
Dit is voor de motoren met veel chroomwerk, maar ook om de uitlaat weer netjes te krijgen.
Gebruik een chromepolish of metalpolish zoals LARS All Metal Polish. Breng met een handpad het product aan op de chromen delen. Verdeel het product gelijkmatig, en wrijf het voorzichtig uit. Wanneer het product verdwenen is neem je de chromen delen af met een microvezeldoek. De chromen delen zijn nu weer beschermt tegen invloeden van buitenaf. Wil je extra glans en bescherming ? Neem dan de wax of quickdetailer en spray deze op de chromen delen. Waarna je ze weer afneemt met een microvezeldoek.
Stap 8
Banden/Velgen
De banden van een motor moeten uiteraard ook goed onderhouden worden dit voorkomt uitdroging en zorgt voor een langere levensduur. Zoals in stap 1 vermeld is het belangrijk dat de banden goed zijn ontvet en schoon zijn.
Gebruik een speciale bandendressing zoals LARS TYRE DRESSING. Neem een spons of een speciale bandenspons. Spray de dressing op de band en wrijf dit uit met de spons. Afhankelijk van het resultaat wat je wilt behalen kan je het met een doek nawrijven of bij het doel van een wetlook het product laten inwerken en deze stap herhalen. Let wel op, gebruik nooit bandenzwart op het loopvlak van je banden, je banden worden gladder hierdoor en dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Enkel de wangen/zijkanten inwrijven mocht je dit willen doen. Uiteraard moeten de velgen goed beschermt worden zodat nieuw vuil zich niet kan hechten en het makkelijk schoon te houden is. Dit kan gedaan worden met de Waxen of met een velgenbeschermer, zoals LARS Rim Protector. Verdeel dit product goed over de velg en laat het een paar minuten intrekken neem de velgen daarna af met een microvezeldoek.
Dit zijn de stappen om optimaal resultaat te behalen en een perfecte bescherming te verkrijgen van de lak en de motor.
Matte lakken
Voor matte lakken is het belangrijk om niet te wassen met shampoo die geen glansproducten bevatten.
Net als met glanslak begin je met
Stap 1 : Afspoelen
Stap 2 : Velgen en Banden
Stap 3 : Snowfoamen en met borsteltjes zachtjes alles
losborstelen
Stap 4 : Drogen doe dit voorzichtig, matte lak is gevoeliger dan glanslak.
Stap 5 : Beschermen en het matte weer echt mat maken. Hier zit het grote verschil met de glanslak. gebruik geen wax. Dit gaat in de poriën zitten en zal de lak een vettige uitstraling geven.
Om de matte lak het mooist te krijgen, gebruik LARS Quickdetailer. Spray het product paneel voor paneel in en neem het af met een microvezeldoek. De lak is weer echt mat en goed beschermt.
Stap 7 : Uitlaat/ Chroom
Stap 8 : Velgen en Banden.
Om in beide gevallen de motor te onderhouden gebruik je de LARS Quickdetailer.
Het klinkt als een heel verhaal maar de voldoening die je ervan krijgt is zeker de moeite waard. En als je het goed bijhoudt is het zeker geen hoop werk. Met de juiste producten kan je snel werken en dus snel weer de weg op om de motor showen.