Café racer project van Motorannl
Eerst even voorstellen. Mijn naam is Randy en ik ben 23 jaar oud. Ik ben al zolang als ik mij kan herinneren bezig met sleutelen aan van alles en nog wat en ben gek op motoren.
Vorig jaar heb ik een bobber gebouwd en dit jaar ben ik bezig met een cafe racer.
Ergens een jaar geleden kocht mijn vader van iemand een xj900 uit 1988. Het was geen schoonheid om te zien en na een flinke beurt reed de machine weer als een zonnetje.
Omdat ik sleutelen leuk vind vroeg ik aan mijn vader of ik de xj900 mocht ombouwen naar cafe racer. Hij gaf mij daarna de sleutels van de motor en zei dat ik hem mocht hebben. Hier begon mijn project.
Ik wist nog niet wat ik precies wou en besloot op internet wat voorbeelden te zoeken en op deze manier inspiratie op doen. Ik heb meerdere plaatjes gemixed en gekeken wat het ongeveer kost om het te bouwen.
Ik heb eerst de complete motor gedemonteerd. Ik heb bij dit project veel leermomenten gebruikt die ik tegenkwam tijden het bouwen van mijn bobber. Door de hele motor te demonteren kan je overal goed bij. Dit is vooral belangrijk aangezien ik alles wilde gaan spuiten. Zoals het frame en het blok.
Nu kwam het moeilijkste van de hele klus. Het achterzitje maken. Ik ben lang hier mee bezig geweest en heb het meerdere malen over moeten doen. Uiteindelijk heb ik een kap gemaakt van polyester en plamuur.
Doordat deze motor al 100.000 km op de teller had staan besloot ik een motorblok revisie. Dit is niet echt een klusje voor beginners en vereist het juiste gereedschap. Na de revisie heb ik het blok met speciale verf gespoten.
Het frame heb ik aangepast en alle onnodige dingen eraf geslepen. Hierbij moest ik al nadenken over het zadel en alle elektra aangezien ik dat allemaal weg wilde werken.
Ik werd ineens getagged op Facebook door een vriend van mij die toevallig een advertentie van een heel nieuw uitlaatsysteem zag voor mijn motor. Ik besloot dat het de moeite waard was om deze aan te schaffen.
Nadat het concept er een beetje was heb ik alle onderdelen gespoten zoals: frame, motorblok, startmotor, tank, voorvork, remklauwen en velgen. Het belangrijkste is dat je goede verf aanschaft, ik heb 2k blanke lak over de onderdelen gespoten. Hierna voor de ultieme glas moet je schuren met 2000 en daarna polijsten.
Doordat ik de luchtfilter vervangen heb door open pod filters, werd de verhouding brandstof-lucht te arm. Hierdoor moest ik andere sproeiers erin doen. Het was een opgave om de goede maat te vinden.
Toen kwam het aan op kleine dingen zoals remmen reviseren, koplamp, kilometer teller aansluiten en alle elektra.
De motor is nog niet geheel af, alleen het achterzitje moet nog spoten worden.
Even wat tips op een rijtje:
- Maak van te voren een budget en weet wat je ongeveer kwijt bent.
- Zorg voordat je verf gaat spuiten dan je eerst heel de motor “af” hebt. Niet dat je daarna nog een stuk moet lassen of slijpen.
- Gebruikt goede kwaliteit verf.
- Gebruik Facebook om onderdelen te vinden
- Gebruik foto’s van cafe racers om inspiratie op te doen.
- Kleuren combinatie en design vond ik het moeilijkste verzinnen. Neem je tijd en leer van je fouten.