Kleppen stellen Kawasaki ZX9R
Voor onze eigen motor was het zover! De kleppen moesten nagekeken worden. Natuurlijk zitten deze er nog netjes in, maar de speling tussen elke klep en je nokkenas is heel precies. Als die te groot of te klein wordt kan dit grote gevolgen hebben voor je motor met uiteindelijk flinke schade.
In de meeste gevallen wordt de klepspeling steeds een stukje kleiner. Dit komt omdat de klep hard open en dicht gaat wanneer je motor loopt. De zitting waar je klep in valt als deze dicht is slijt hierdoor en je klep zelf natuurlijk ook. Hierdoor komt je klep steeds dichter op je nokkenas te staan. De speling tussen je klep en nokkenas is per type motor verschillend en kan je alleen goed meten met een voelermaat.
Een set voelermaten bestaat uit meerdere dunne plaatjes van een specifieke dikte. Deze dikte staat op iedere voelermaat aangegeven. Bijvoorbeeld 0.2mm.
Met de voelermaat controleren we de huidige speling, deze speling noteren we. Hierna gaan we over tot het demonteren van de nokkenas zodat we de klep buckets en shims eruit kunnen halen.
Bij het demonteren van de nokkenas heb ik met een watervaste stift een markering op de nokkenas en nokkenasketting gezet zodat ik precies weet hoe ik deze straks terug moet monteren. Dit voorkomt fouten en scheelt ook aardig wat tijd.
De klep buckets zijn een soort houders voor de shims. De shims zijn er voor om de speling tussen de klep en de nokkenas te bepalen. Deze shims heb je in verschillende diktes. Bij het demonteren werken we met bakjes waar we de onderdelen in doen en noteren van welke cilinder welke onderdelen zijn. Per cilinder hebben we 4 vakjes (inlaat 1 & 2, uitlaat 1 & 2).
De diktes van de shims meten we op met een schuifmaat, zelf hebben we hier een digitale voor, een analoge is vaak wat nauwkeuriger maar voor dit werk is digitaal prima geschikt. Zodra we de diktes weten van de huidige shims kunnen we uitrekenen welke nieuwe shims er in moeten om de klepspeling weer correct te krijgen volgens het werkplaatshandboek van de motor.
Is de speling te krap? Dan moet de shim dus kleiner worden, bij een te grote speling moet er een dikkere shim gemonteerd worden. Voordat je enthousiast nieuwe shims gaat bestellen moet je even kijken of je je huidige shims kan hergebruiken. Deze kan je namelijk onderling prima uitwisselen. Of bel even met je dealer, in sommige gevallen kan je shims omwisselen en dit scheelt weer iets in de kosten en levertijd als je het moet bestellen.
Bij onze motor was uitwisselen helaas geen optie en moesten er 16 nieuwe shims besteld worden. Na 3 dagen waren deze binnen en konden deze gemonteerd worden. Check deze shims nog wel even van te voren met een schuifmaat voordat je deze monteert. Je zal niet de eerste zijn die er van uit gaat dat de sticker op het zakje van de shim foutief is.
Nadat de nieuwe shims en buckets weer op zijn plek zitten kan ook de nokkenas weer terug. Zorg dat je de inlaat en uitlaat nokkenas niet met elkaar verwisseld en dat je timing nog juist staat. Zie hiervoor je werkplaatshandboek mocht je dit zelf doen.
Als alles weer gemonteerd is en op het juiste moment vastgezet is draai ik de krukas handmatig een paar keer rond. Hierna start ik opnieuw een meting voor de klepspeling om te controleren of de nieuwe shims ook zorgen voor een juiste speling.
Mocht je vragen hebben over dit artikel of de video, of wil je bij ons je kleppen laten stellen neem dan even contact met ons op!