Motor Accessoires – De basis
Om je wat op weg te helpen in de grote wondere wereld van de motor accessoires gaan we met dit artikel je laten zien waar je (volgens ons) zou moeten beginnen als je net je eerste (nieuwe of nog helemaal originele) motor gekocht hebt.
Accessoires zijn er namelijk in overvloed en wees eerlijk, eigenlijk wil je gewoon alles in 1x bestellen en monteren.
We gaan er even van uit dat je een nog helemaal originele motor hebt. Welke accessoires zijn onmisbaar en geven je bike echt een boost:
- Uitlaat
- LED knipperlichten
- Rem en koppelings hevel
- Grip pads voor op de tank
- Korte kentekenplaathouder
- Hugger
- Paddock stands
Oké, mooie lijst om mee te beginnen, maar per onderdeel moet je jezelf even afvragen wat je doel en wat je budget is. Maak een lijst van de onderdelen/accessoires die je graag wil kopen en prioriteer deze voor jezelf.
Belangrijk!
Koop niks van aliexpress, blijf hier echt weg als je om de veiligheid van jezelf en je motor geeft. De kwaliteit van deze producten zijn niet te vertrouwen!
Uitlaat
Wil je alleen een wat sportiever geluid? Of ga je full pull voor een compleet systeem, als dit allemaal nieuw voor je is zou ik beginnen met het checken of je huidige uitlaat een losse db killer heeft en deze eruit halen. Heb je geen losse db killer of vind je het nog niet hard genoeg? Dan moet je op zoek naar een mooie aftermarket uitlaat.
Je kan natuurlijk ook de looks van je huidige uitlaat niet mooi vinden en daarom wat anders willen.
Je kan op Instagram een hoop inspiratie op doen als het gaat om uitlaten, daarnaast kan je via YouTube bekijken of het geluid van de uitlaat voor jou werkt. Let wel op dat een uitlaat op iedere motor weer een ander geluid maakt.
Zorg er wel voor dat je in elk geval een uitlaat met e-keur en db killer koopt, de boetes zijn niet mis en je loopt kans om een WOK melding te krijgen. Dit betekend dat je motor niet meer de weg op mag en opnieuw door het RDW gekeurd moet worden. Duur geintje en je kan ondertussen niet meer rijden. Speel dus op safe en zorg voor een db killer. Daarnaast zijn ze in het buitenland nog strenger dan in Nederland.
Ook als je een circuit dag wil doen is een db-killer altijd verplicht.
Motor vermogen
Zodra je met je uitlaat bezig gaat kan je ook het motor vermogen van je bike verbeteren, vaak gaat dit in combinatie met een ander luchtfilter en een andere afstelling van je injectie en ontsteking. Als je hiermee aan de slag wil zorg dan voor voldoende kennis en laat hem door een pro afstellen op een vermogensbank. De kosten hiervan vallen mee en je hebt garantie dat je motor tip top afgesteld is in iedere versnelling. In een toekomstig artikel gaan we het zeker hebben over vermogen, power commanders en quick shifters.
LED knipperlichten
Strakke LED knipperlichten brengen de looks van jouw bike naar een hoger niveau, naast dat deze er vaak een stuk strakker uit zien is de zichtbaarheid van LED knipperlichten een stuk hoger omdat de licht intensiteit van de LED’s een stuk hoger zijn dan de traditionele gloeilampjes.
De belangrijkste punten waar je op moet letten of rekening mee moet houden:
– Bedrading en stekkers
– Knipperlicht relais of weerstanden
Je aftermarket knipperlichten hebben (bijna) altijd andere stekkers dan de kabelboom van je motor, je kan hier vaak wel verloop kabels voor krijgen of als je zelf handig bent hier zelf een verloop voor maken.
Let op! Het wordt afgeraden om in je kabelboom te knippen of stekkers te veranderen, wil je weer origineel of wat anders proberen dan kan dit alleen maar problemen opleveren. Daarnaast is het voor de verkoopwaarde ook geen pluspunt als de kabelboom een zooitje is.
Voor mijn motor heb ik gebruik gemaakt van verloop kabels, die werden door dezelfde fabrikant voor mijn motor ook geleverd.
Relais of weerstanden
Heb je de knipperlichten gemonteerd en had je hiervoor knipperlichten met gloeilampjes dan heb je een hele grote kans op knipperlichten die op hol slaan. De aansturing is niet geschikt voor LED en hierdoor knipperen ze veel sneller. Dit heeft te maken met het stroomverbruik, die is bij LED vele malen minder.
Dit kan je oplossen met een ander knipperlicht relais, check hiervoor je huidige relais zodat je de juiste besteld.
Of bestel er 2 of 4 weerstanden bij, afhankelijk van het type weerstand en monteer deze tussen de knipperlichten. Deze weerstanden zorg ervoor dat het stroomverbruik weer ‘normaal’ wordt.
Rem en- koppelings hevels
De standaard hevels die vandaag de dag nog steeds op motoren zien zijn ontzettend saai en doen afbreuk aan de motor.
Aftermarket sets zijn er in alle kleuren zodat je een mooie match kan maken die perfect bij jou motor past. Naast dat deze hevels er prachtig uit zien zijn deze ook verstelbaar in de lengte en afstand tussen handvat en hevel.
Voor de hevels is het enigste aandachtspunt, bespaar hier niet op! Je hevels moeten goed passen op je rempomp en moeten ook een vrije slag hebben die je originele hevels hebben.
Zonder deze vrije slag is het mogelijk dat je rem continue op spanning blijft waardoor deze vast kan slaan. Met hevels van de bekende merken ben je er van verzekerd dat deze goed zijn en heb je garantie.
Je motor eigen maken is leuk en je kan de show stelen bij een meeting, maar doe dit wel veilig en verantwoord! Vertrouw je het niet, begin er dan niet aan!
Grip pads voor op de tank
Grip pads of tankpads hebben een aantal functies, maar voor de meeste is meer grip in de bochten de meest belangrijke functie. Daarnaast zorgen deze pads voor bescherming van je tank en worden krassen voorkomen.
Stompgrip is een van de betere en bekende merken die grip pads produceren. De kwaliteit van deze pads is net als alle andere accessoires behoorlijk uiteenlopend. Goedkoop is bijna altijd duurkoop.
Korte kentekenplaathouder
De korte kentekenplaathouder is een van de beste optische veranderingen die je (naast je uitlaat) aan je motor kan doen. De originele af-fabriek kentekenplaathouder is een ware tupperware party en doet echt afbreuk aan de looks van je motor.
Kijk eens naar de producten van Rizoma of Barracuda. Deze maken mooie strakke plaathouders met ook bevestiging voor je knipperlichten.
Hugger
De hugger of ook wel achterspatbord is bij de meeste supersport motoren een onderdeel wat ze in de fabriek vergeten zijn te monteren.
Deze hugger zorgt voor een mooiere look van de achterkant en zijkant van je motor. Het grootste voordeel van een hugger is dat deze je onderdelen zoals je schokbreker en je blok beschermt tegen zooi wat op de weg ligt of als je door een plas of regenbui rijdt.
Je kan bij de bekendere merken voor iedere moderne motor wel wat vinden, of kijk even via google.
Paddock stands
Al die accessoires zijn prachtig om je motor meer eigen te maken. Maar in de garage zijn paddocks ook echt onmisbaar. Paddocks zorgen dat je je motor stabiel en rechtop ergens neer kan zetten. Deze haken in je achterbrug of voorvork waarbij er voor elke motor adapters beschikbaar zijn.
Naast dat je motor minder ruimte in neemt als hij op paddocks staat, kan je ook een stuk makkelijker aan je motor sleutelen of schoonmaken. Ook kan je paddocks prima gebruiken als je ergens foto’s wilt maken of naar een circuit dag gaat.
Kijk voor Paddocks eens bij Datona.nl