Doe zelf het (meeste) onderhoud!
Je hoort het nog weleens, ‘ik rij zo weinig, dat beurtje kan volgend jaar ook wel’, of ‘die banden kunnen nog wel een paar seizoenen mee’ terwijl de droogte scheurtjes bij nader onderzoek al zichtbaar zijn.
Onderhoud, vaak (deels ten onrechte) weggezet als duur en ondanks dat iedereen het belang er wel van in ziet, vaak ook afgeschilderd als noodzakelijk kwaad. Daardoor wordt het weleens uitgesteld of wordt er op beknibbeld. Terwijl je motor onderhouden zowel betaalbaar als ontzettend leuk kan zijn! Hoe?
Doe zelf het (meeste) onderhoud!
Wil je jaren lang van je motor kunnen genieten en veilig op weg zijn? Dan moet je jouw motor onderhouden en dat begint echt simpel. Controleer regelmatig de vitale delen van jouw motor. Is je ketting op spanning, zit er genoeg lucht in je banden en is het oliepeil op orde? Beoordeel alle bewegende delen van je motor. Knijp de voorrem in, trap op je achterrem en laat je achterwiel eens ronddraaien terwijl je motor op de middenstandaard staat. Door voor iedere rit een korte controle te houden weet je zeker dat je veilig op weg gaat. Iets wat ons uiteraard geleerd is tijdens de lessen voor het rijbewijs maar toch vaak naar de achtergrond verdrongen is.
Wij motorrijders zijn ons vaak echt wel bewust van het belang van goed motoronderhoud: veiligheid, duurzaamheid, uitstraling en functionaliteit. Als je zelf een deel van het onderhoud gaat doen, dan voeg je daar nog twee dingen aan toe: besparing en lol. Want zelf je motor onderhouden levert niet alleen geld op, het geeft echt een kick om lekker zelf met je motor bezig te zijn. Het vergroot niet alleen je technische kennis en vaardigheden, het verdiept ook echt de band die je met je motor hebt. Aldoende leert men vaak, iets wat zeker op gaat voor het technische aspect van onze motoren. Wil je toch liever eerst wat basiskennis opdoen alvorens je met de steeksleutels tekeer gaat? Er is voldoende literatuur voorhanden over algemene voertuigtechniek en voor zo’n beetje elk motorfiets model een uitgebreid werkplaatshandboek (Haynes) voorhanden en dit mag eigenlijk niet ontbreken in de schuur (of op het nachtkastje) van de doe-het-zelver. Daarbij is hulp van een meer ervaren sleutelaar niet alleen super leerzaam, maar beregezellig. (He, Rick! Red.)
Het hebben van basis gereedschap zoals een set steek/ringsleutels en een goed inbus- en doppenset is ook geen overbodige luxe omdat dit het werk vaak net even gemakkelijker maakt. De meeste motoren hebben zelf een basis gereedschap kit waar je ook nog wel een stukje mee vooruitkomt. Let wel op goed passend gereedschap te gebruiken, een in je cilinderkop gebroken bout moeten uitboren is niet heel fijn.
Goed onderhoud van je motor begint bij het schoon maken en houden van je motor. Niet alleen voor de looks, maar ook om oxidatie van allerlei onderdelen te voorkomen. Wanneer je de motor grondig schoonmaakt heb je ook de uitgelezen kans om alle onderdelen en moeilijker bereikbare plekjes eens goed van dichtbij te bekijken. Zo kun je bijvoorbeeld de slijtdelen zoals ketting en tandwielen eens goed beoordelen en als je de remklauw goed hebt schoongeborsteld, eens goed kijken naar de staat van de remblokken.
Motor onderhoud is er uiteraard in verschillende moeilijkheidsgradaties. Als je de staat van jouw motor een beetje hebt kunnen bekijken kun je tot in allerlei gradaties zelf bepalen welke klussen jij kunt en wil doen. Als je nog nooit een moertje hebt vastgedraaid, is bijvoorbeeld het wisselen van de motorolie een prima klus om ervaring mee op te doen, terwijl het reviseren van een voorvork toch echt wel enige voorkennis en ervaring met zich meebrengt. En daarom: Bij twijfel NIET aan beginnen! Twijfel je of je een klus aan kunt? Weeg dan eerst af of je veiligheid in het gedrang komt. Zo is het wisselen van remblokjes en remvloeistof een klus die omwille van je eigen veiligheid absoluut niet fout mag gaan, terwijl het opnieuw overtrekken van je zadel hooguit een lelijk resultaat kan opleveren. Wees niet overmoedig en schakel hulp van een expert of ervaren sleutelaar in! Heb er verder vooral lol in, sta open voor nieuwe uitdagingen en leer ervan. Buiten dat het lekker bezig zijn ook een voldaan gevoel geeft zijn de bespaarde euro’s een leuke opstap naar die mooie supersport die al een tijdje te koop staat bij die ene motorzaak…. 🙂
Wil je n.a.v. dit artikel nu meer weten over het zelf onderhouden van je motor? Laat ons wat weten zodat we kunnen kijken naar een vervolg op dit artikel!