Voor het eerst het circuit op!
Voor de een is het een droom, voor de ander is het inmiddels onderdeel van ieder motorseizoen. Het circuit op!
Ieder jaar schreeuw ik het uit, DIT JAAR GA IK HET CIRCUIT OP!
Maar tot nu toe heb ik die droom niet doorgezet om van allerlei redenen. Misschien dat er een of meerdere herkenbaar zijn.
- Mijn motor is zo mooi, wat als ik onderuit ga
- Circuitrijden is veel te duur
- Reacties uit je omgeving… Zou je dat nou wel doen.
- Je hebt er niks aan voor op de openbare weg
- Ik heb geen circuit motor
- Ik heb geen ervaring
- Ik heb geen idee waar en hoe dat kan
Een aantal van deze redenen waren voor mij van toepassing. Als ik het er met andere mensen over had die ook nog geen circuit ervaring hadden merkte ik dat er best wel een macho cultuur heerst. Want we kunnen natuurlijk allemaal al erg goed rijden, hebben al 100+ kneesliders versleten en hebben een betere zithouding dan die van Rossi of Márquez.
Anyway, gelukkig zijn er op Instagram genoeg mensen te vinden waar je ontzetten leuk mee kan praten als het om circuit rijden en ervaringen uitwisselen gaat.
Via deze weg werd ik verwezen naar MotorCircuitTraining
Deze organisatie draait op vrijwilligers en hebben leuke circuits om als beginner of gevorderde rijder op te gaan rijden. Daarnaast vind ik de prijzen zeer schappelijk voor een dagje circuit! Zo betaal je tussen de 80-100 euro voor een dag afhankelijk van het circuit.
Voorbereidingen
Als eerst ben ik gaan kijken waar mijn motor aan moest voldoen, MCT had hiervoor een checklist zodat je niks vergeet en niet voor verassingen komt te staan. Mijn voorvork keerringen waren aan vervanging toe en mijn uitlaat had geen DB killer.
Dit moest nog even op tijd geregeld worden!
Raceday
Het was een warme dag, gelukkig was de voorspelde temperatuur 30+ graden wel iets minder maar alsnog genoeg om een tray met flesjes water uit voorzorg mee te nemen.
Gelukkig had ik mijn motor goed nagekeken en de keerringen vervangen, want hier werd bij elke motor op gecontroleerd.
De instructies waren duidelijk en de groep waar ik in zat had 2 instructeurs, 1 voorop en 1 achterop (rara wie zat er in het midden #kutgrap #rob).
De eerste paar rondes waren om het circuit te leren kennen, de lijnen door te krijgen en een idee te krijgen van de snelheid in de segmenten.
Na de eerste heat van 10 minuten was het circuit voor mij helder en kon ik gaan werken aan zithouding, lijnen, snelheid en remmen. Dit ging echt iedere ronde een stukje beter, na wat wisselen van posities binnen de groep, goede tips van de instructeurs was ik inmiddels al aardig de kneesliders aan het asfalt laten voelen!
Recap!
Een ontzettend leerzame dag waarbij je super gefocust aan het rijden bent en met feedback steeds een stap verder komt. Probeer je vooral vertrouwd te voelen met je motor en probeer niet te pushen. Als het vertrouwen er is gaat de rest namelijk bijna vanzelf.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel ergens spijt van heb. Ik heb dit veel eerder moeten doen! Wat een plezier en emotie komt er los op zo’n dag. Een schreeuw van geluk kwam er uit mijn helm na iedere heat!
Wie weet zie ik jou ook bij de volgende circuitdag van MotorCircuitTraining!